Podle predikce Kai-Fu Leeho by umělá inteligence mohla lidstvu pomoct s polovinou veškeré práce. Budeme pracovat o polovinu méně, vzniknou úplně nové pozice, nebo zavládne nezaměstnanost a polovina lidí kvůli pokroku dostane padáka a umře hladem?
Počítačový vědec a rizikový kapitalista Kai-Fu Lee nedávno zopakoval svůj dlouhodobý postoj, že technologie umělé inteligence (AI) nahradí do roku 2027 nejméně polovinu celosvětové lidské pracovní síly a říká, že se sice může mýlit v rychlosti, ale nakonec je to jen otázkou času.
Lee je zakladatelem a předsedou Sinovation Ventures, fondu rizikového kapitálu zaměřeného na vývoj globálních technologických produktů a služeb. Dříve mimo jiné pracoval jako viceprezident společnosti Google a vedoucí oddělení Google China.
Předpovědi Kai-Fu Leeho týkající se budoucnosti umělé inteligence jsou zasazeny do kontextu jeho přesvědčení, že Čína v technologii umělé inteligence nakonec překoná zbytek světa.
V nedávném rozhovoru pro Fortune investor zopakoval svůj názor ohledně AI, který hlásal již v letech 2017 a 2018. Tehdy byly predikce o převzetí poloviny lidské práce AI vnímány jako přehnané. Po příchodu nových generací modelů generativní umělé inteligence se však mnozí začali obávat možných dopadů.
Ačkoli hovoří o strašácích, jako je smazání pracovních míst a odebrání lidem pocitu, že jsou potřební, ve skutečnosti Lee spíše než o katastrofě na trhu práce hovoří o tom, že by lidé v budoucnosti již nemuseli vykonávat celou řadu repetetivních činností, jako je telemarketing, mytí nádobí, sběr ovoce, práce na montážní lince, atd.
AI se nakonec stane páteřní technologií důležitější než elektřina a internet dohromady, uvádí investor a dodává:
Vezměte si jako příklad autonomní nákladní automobily. Zatímco Čína staví města a dálnice, aby usnadnila autonomní kamiony, americký svaz autodopravců apeloval na prezidenta, aby zakázal testování na dálnicích. Pokud jsou USA v současné době napřed v autonomních kamionech, ale rozhodnou se zpomalit vývoj ze strachu, že vezmou práci řidičům kamionů, jediným výsledkem bude, že je Čína dožene.
Čínské společnosti otestují náklaďáky, získají data, tato data vylepší AI a v určitém okamžiku bude technologie tak dobrá, že ji Čína vyveze do zbytku světa. V tu chvíli budou muset USA stále ustupovat automatizaci.