Všichni máme asi rádi slevy, Black Friday je v tomto směru od obchodníků geniální tah, jak nás donutit utrácet plnýmmi hrstmi. Ale vše není zdaleka tak výhodné, jak se na první pohled zdá a obchodníci někdy umí doslova čarovat s cenami.
Obsah článku:
Slevy a výprodeje
O obyvatelích České republiky se někdy s nadsázkou říká, že jsme národ vykuků. Nevím, do jaké míry je pravda, že dokážeme na vše vyzrát a najít cestu, jak kreativně obejít překážky k vlastnímu blahobytu, ale slevy se u nás skutečně oblíbily.
V poněkud groteskní “válce” však ve světě levných nákupů, nejen u nás v ČR a SR, proti sobě stojí dvě skupiny. Jedni chtějí prodat pokud možno s co největší marží a vydělat. Drůzí by naopak rádi nakoupili co nejlevněji, tedy ušetřit.
Black Friday – jak letos kouzlily české e-shopy
Ale pojďme už k věci. Také letos se nejvíce platilo fiat penězi a osvojení kryptoplateb veřejností je zatím vzdálené. Jakub Balada na svém blogu prezentuje výsledky šetření, jak moc si české e-shopy hrají s čísly okolo výprodejové akce Black Friday, která právě proběhla. Letos s kolegy spustili také web Hlídač shopů.
Není sleva jako sleva, říkají a opírají se přitom o výsledky svého šetření. Ukázalo se, že také letos byla v obchodech během Black Friday uváděná sleva podstatně vyšší, než ta reálná.
Klamavé praktiky však už nejsou na velkých e-shopech tak do očí bijící, jako před časem. Výsledky monitoringu jmenují některé e-shopy a zveřejňují poznatky šetření. Pojďme si tedy uvést několik příkladů kouzel a triků českých e-shopů.
Na co si dát pozor:
Umělé navýšení ceny před slevou
„Mountfield v jeden den zvedl přeškrtnutou cenu prakticky všech ten den zdražovaných produktů, aby zachoval stále stejně vysokou slevu,” uvádí se ve zprávě. Umělé navýšení přeškrtnuté slevy je jedním z častých prohřešků. Stručně řečeno, zákazník má nabýt dojmu, že skvěle ušetřil a e-shop přitom poskytne mnohem nižší slevu, než uvádí, někdy dokonce žádnou.
Tato praktika se někdy kulantně zaobalí jako uvedení doporučené maloobchodní ceny. Tým Hlídače shopů však poukázal na množství případů, kdy se přeškrtnutá cena stejného výrobku na dvou a více e-shopech zásadně liší.
Ukryté zdražení
Jak zdražit a přitom si zachovat stále stejnou slevu? Zdánlivě neřešitelný problém se podle týmu podařilo rozluštit třeba kouzelníkům z Mountfieldu:
- 6.10.2019 prodejní cena 7,790 Kč, přeškrtnutá 14,990 Kč, sleva 48 %,
- 7.10.2019 prodejní cena 8,590 Kč, přeškrtnutá 16,490 Kč, sleva 48 %,
- pro zajímavost — Mall.cz u toho samého produktu uvádí přeškrtnutou cenu po celou dobu 13,990 Kč.
Časově omezená nabídka – nakupte rychle, než to zlevníme!
Další velmi zajímavá praktika, na kterou Jakub Balada na svém blogu upozornil, je časově omezená sleva, která je po ukončení akce výhodnější než během ní. Jako příklad se uvádí “Trhák dne” na Alze, kdy byly některé výrobky před dočasnou jednodenní akcí levnější, než během ní.
Komickým příkladem je dětská pistole Nerf Elite Stryfe, která byla 11. listopadu nabízena jako Trhák dne za 599 Kč. Den před a den po přitom ta stejná dětská pistole stála jen 559 Kč.
Souhrn Slev
Statistiky akce Black Friday 2019 u řady velkých i menších e-shopů zaznamenal tým Hlídače shopů v této přehledné tabulce. Neberte uvedené příklady tak, že pouze dané e-shopy jsou největší hříšníci, kouzlí se takřka všude, někde více , jinde trochu méně. Povšimněte si, jak se liší uvedená a reálná cena – zkrátka, není sleva jako sleva…
Závěr
Pokud rádi nakupujete online, jistě se vám podobné výsledky šetření mohou hodit. Nakoupit levně skutečně lze, ale je to trochu složitější. Jsou i produkty, které ve výprodeji stojí několikanásobně více, než za kolik se běžně prodávají. Můžeme z toho vyvodit jednoduchý závěr, než něco nakoupíte, porovnejte raději ceny stejné věci u konkurence, zda nejsou třeba poloviční.
Odebírejte nové články kliknutím na zvoneček a budete mít stálý přehled. Nebo nás sledujte na Facebooku, Steemitu a přidejte se do naší diskuzní free HODL skupiny.
Co číst dále?
Zdroj: